Special Issue/Édition spéciale : Spring / printemps 2018
Édition spéciale - Articles

Women Rarely Worthy of Study: A History of Curriculum Reform in Ontario Education

R. Fine-Meyer
Ontario Institute for Studies in Education (OISE), University of Toronto
K. Llewellyn
Renison University College, University of Waterloo
Publiée March 22, 2018
Comment citer
Fine-Meyer, R., et K. Llewellyn. 2018. « Women Rarely Worthy of Study: A History of Curriculum Reform in Ontario Education ». Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 30 (1). https://doi.org/10.32316/hse/rhe.v30i1.4541.

Résumé

The topic of women and education has historically held a strong focus in the history of education field. Feminist scholars brought together the fields of women's studies and the history of education. Their research examined the hierarchies embedded in the social structures of education departments. Such work left an important mark in the historiography of the field, but the focus on women and gender has dropped off in recent years. This is despite the fact that there is still a great deal of work that must be done to effect change. This article explores the stalled progress and even regression towards incorporating women’s histories and stories in schools. We provide a case study analysis of the history of curriculum reform in Ontario from the 1960s to the present to demonstrate that over the last five decades women’s issues have been squeezed into the margins of Ontario’s educational learning objectives and related policy initiatives. We conclude that to support a new wave of feminist consciousness among young people women’s issues must become a mandatory and integral part of education. All women’s issues, ways of knowing, historical experiences, and justice movements must be central to curricular reform.

Résumé 

Le thème des femmes et de l’éducation a toujours été un élément prédominant dans le champ de l’histoire de l’éducation. Les chercheurs féministes ont réuni les champs des études féministes et de l’histoire de l’éducation. Leurs recherches ont étudié les hiérarchies intégrées dans les structures sociales des départements de l’éducation. Bien que ce travail ait marqué l’historiographie de manière importante, l’accent mis sur les femmes et le genre a chuté au cours des dernières années. Ceci en dépit du fait qu’il reste beaucoup de travail à faire pour produire du changement. Cet article explore la stagnation, et même la régression, du mouvement vers l’intégration des femmes et de leurs histoires dans les écoles. Nous présentons une analyse de l’histoire de la réforme des programmes scolaires en Ontario des années 1960 à aujourd’hui pour démontrer qu’au cours des cinq dernières décennies, les enjeux relatifs aux femmes ont été réduits aux marges des objectifs éducatifs de l’Ontario et des initiatives politiques connexes. Nous concluons que pour soutenir une nouvelle vague de conscience féministe chez les jeunes, les enjeux relatifs aux femmes doivent devenir une partie intégrante et obligatoire de l’éducation.